onsdag 24 november 2010

V21!

Din graviditet startade Ons 7 jul 2010.

Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Ons 21 jul 2010 (ägglossningen).
Du är på dag 141 av 280. (50,4%).
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar (v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 12 apr 2011
Du har 139 dagar kvar till beräknad förlossning

Bebisen: Din lilla bebis är nu ungefär 18 cm och väger 300 g. Bebisen tränar sina matsmältningsfunktioner, nu kan man se via ultraljud hur bebisen sväljer fostervatten. Det har fortfarande gott om plats att röra sig fritt i din livmoder och kan sparka högt upp pch långt ner. Ibland kanske du inte känner något alls och då sparkar bebisen säkerligen in mot ryggen på dig. Födelsedatum kan fastslås med en veckas felmarginal åt vart håll mot bakgrund av huvudets storlek, som är cirka 5 cm i diameter. På flickor formas vagina, och äggstockarna innehåller redan över sex miljoner ägg. Innan hon blir fruktbar kommer antalet att vara reducerat till 3-400 ägg. På pojkar är pungen fortfarande tom.


Du: Livmoderns mått kan vara mellan 19 till 22 cm. Normalkurvan för viktökning är 4,5 och 6,5 kg. Det syns nu att du är gravid. Du kan känna att du har ont i bäckenet, det kallas för bäckenuppluckring även kallat foglossning, det är normalt att man får det i femte eller sjätte månaden. När du är gravid samlar du även på dig vatten, så du kan känna dig svullen fram mot eftermiddagen och kvällen
 
 




Kul att man inte ser magen framifrån speciellt mycket :D

Jag mår super,huden på magen börjar spänna och det börjar kännas som att huden är för liten så jag antar att jag växer på som bara den nu.

Vågen står nu på 3,5 kg + sedan jag plussade och det får jag vara nöjd med.Samtidigt är det svårt att slappna av och tycka det är naturligt att gå upp ca femton kilo på tio månader när man hela sitt liv har tänkt precis tvärtom.



2 kommentarer:

  1. Iih va fin mage :) fasiken va tiden går fort nu!!
    Försök slappna av med vetskapen om att bara bebis o moderkaka o shit väger typ 12 om bebis väger 3500.
    Att jag har gravkilon kvar är ju för jag inte rör på mig lika mkt som jag trycker i mig haha

    Ja han ÄR stor.. 62cm nu :O o 6305g. Dvs 3kg ökning sen han kom ;)
    Jaaaa kom o mys m oss :)

    SvaraRadera
  2. Va fin du är! Det är ju fantastiskt att en liten människa växer där inne =)
    Är det någon gång du kan lägga tankarna på vikten på hyllan så är det ju nu. Passa på att njuta!
    Dom extrakilona du lägger på dig springer du snabbt av dig när du far runt med barnvagnen sen =)

    Vi ska faktiskt bli mammor samma år du och jag. Vi ska ha i juni. Men det är inte så många som vet än...

    Var hittar du all info du kopierar in på bloggen? Hittar ingen sida där man fyller i hur lång menscykel man har...

    Härligt att följa din blogg och se att du har det bra.

    Kram

    SvaraRadera