måndag 14 juni 2010

Rosenbuskar

Vi har rosenbuskar till fördärvelse. Jag skojar inte om vi har tio buskar minst i olika färger.Och dessa ska man ta hand om och gör prydliga.Det är ett krav från min sida.Hon som bodde där innan hade manisk koll på allt i trädgården och jag vill ju i alla fall försöka bibehålla en liten del av det.

Men rosor har ju taggar.Jag hatar taggar, det gör att man rispar sig konstant och tar tyvärr bort lite av charmen att ha rosenbuskar.Visst kan man ha handskar men de små jävlarna kommer igenom tyget ändå.

Men. I alla fall.Jag gick ut och tog tag i det igår på förmiddagen.Efter en grillkväll.Och en födelsedagsfest.och en kick-off.Ja det har varit lite mycket.

Men duktig var jag!Klippte buskarna nu för nu när de har börjar blomma ser jag vilka buskar som ska klippas på vissa sätt.För det är ju inte en och samma rosenbuske, nej nej.Det skulle ju vara för enkelt. Det är ungefär femtioelva olika sorter. Och alla blommar olika vilket gör att vissa ser ut som dem har dött och vissa kommer slå ut nu så fort som solen kommer fram.

Men alltså, igår var det dags. Igår ansades det och klipptes ner så rosorna orkar blomma och så att det ser ut som om jag kan något om det här. Jag gödslade till och med så dem kan växa sig ritigt starka. Jag kan säga att jag kände mig rätt duktig. Så nu ska soljäveln komma fram så de börjar knoppa och slå ut lite.

Annars har jag också tänkt att gräva upp kortsidan av gräsmattan och fixa liten bärhörna.Vi har nu två olika vinbärsbuskar men INGA jordgubbar. Eller hallon.Eller rabarber. Och det måste man ju ha. Det är ju det man suktar efter när man har trädgård.Så det får bli tills nästa sommar.Eller om jag planterar nu under semester så man får kanske smaka lite tills nästa sommar :)

2 kommentarer:

  1. Tack så mkt!:D Jag kände också att det behövdes något uppiggande nu:)

    Härligt att du också snart har semester btw:)

    SvaraRadera
  2. Du är duktig du :)
    Kram, kram

    SvaraRadera