torsdag 14 oktober 2010

Om att gå upp i vikt

V15: Du kan ha gått upp 2,5-4,5 kg trots att bebisen bara väger 70g.

Detta läste jag på en sida och jag kände direkt: Ska det där vara roligt eller??

Jag vett att jag är löjlig och att man inte ska tänka på sådana värdsliga saker men jag vill verkligen inte gå upp mycket och få problem efter graviditeten.Det är klart jag fattar att jag kommer gå upp, men ångesten gäller att gå upp mer än 20 kg.

Drömmen vore ju att stanna vid femton men ser jag på min släkt är det som ett hångarv att jag ska klara så lite viktuppgång.Mamma gick upp nästan 30 kg,min pappas kusin gick upp just 30 kilo och jag tror min faster var lika duktig hon.

Vi har det där i släkten.Vi är riktigt smala från början och sedan när vi blir gravida så sväller vi upp som badbollar.

Just nu har jag gått upp ca 2,5 kilo.Ett kilo har jag gått upp sedan invägningen för tre veckor sedan.Jag vet att det inte är mycket men fortsätter det såhär så kommer det bli olidligt.

Jag hoppas att min längd ser till att jag inte blir som Iprenmannan,rund boll med bara armar.Dock så syns man så mycket när man är så lång och då kommer jag istället se ut som en stor heffaklump.

Många blir glada attde har bebisen som en ursäkt att man får faktiskt gå upp i vikt och släppa ut magen.Men jag har sett hur folk tittar på gravida med hårda ögon och som ser ner och föraktar dem för att de tillåter sig inte tänka på sin vikt utan bara vara nöjda.Är det ett storstadsgrej? Eller är det så över hela landet?

Jag vet att det bara är att gilla läget men det är svårt att släppa en noja man har haft hela sitt liv för nio månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar